Home / Realizacje / Projekty - realizacje / Edukacja / AKADEMIA ÅRHUS, DANIA

AKADEMIA ÅRHUS, DANIA

  • Århus Akademi, Denmark
  • Lamp efficacy

    Lamp efficacy

    Ensuring the lamp efficiently converts electricity into light (lm/W).

  • Ballast classification

    Ballast classification

    Controlling the electricity supply to the lamp (Energy Efficiency Index).

  • Luminaire distribution

    Luminaire distribution

    Controlling light emission using optics which bend and shape the light to the correct location.

  • System efficacy

    System efficacy

    Combining optical and thermal control within the luminaire (luminaire lm/W).

  • Presence/absence detection

    Presence/absence detection

    Providing lighting only when it’s needed.

  • Daylight detection

    Daylight detection

    Reducing waste light during daylight hours.

  • Constant illuminance

    Constant illuminance

    Producing the correct lighting levels for the duration of the maintenance period.

  • Task-scene setting

    Task-scene setting

    Allowing the user to set scenes and adapt the lighting to different tasks.

  • Timed off

    Timed off

    Automatic cut-off to turn all lights off during unoccupied hours.

  • Task lighting

    Task lighting

    Lighting task areas with the correct amount of light.

  • Zoning of lighting

    Zoning of lighting

    Zoning lighting in accordance to occupancy patterns or window location.

  • Maintenance schedule

    Maintenance schedule

    Tailoring maintenance schedules in accordance to product age, performance and environment.

  • Waste light

    Waste light

    Eliminating waste light which does not hit the intended target.

  • Reflectance

    Reflectance

    Taking advantage of light which is reflected from the surface within the space.

  • Visible smart metering

    Visible smart metering

    Enabling results of actions to be quickly seen as increased or decreased energy use to encourage responsible energy consumption.

Zero-energetyczny budynek używa Menlo3

Podczas renowacji starych sal lekcyjnych i rozbudowy szkoły Akademia Århus wybrała Menlo3. Przy współczynniku strumienia świetlnego LOR przekraczającym 80%, poziom natężenia światła jest 30% wyższy w porównaniu do starej instalacji. W połączeniu z niższą mocą i sterowaniem oświetlenia daje to rezultat do 70% oszczędności energii.

W związku z tym, że nowy obiekt jest sklasyfikowany jako budynek zero-energetyczny, oszczędność energii miała bardzo duże znaczenie. Oprawa jest wyposażona w sterowanie dzienne, czujniki obecności i opcjonalne sterowanie ręczne, które pozwala na dostosowanie światła do indywidualnych potrzeb. Podczas gdy wysoki poziom natężenia może pomóc zwiększyć energię i zaangażowanie podczas typowego nauczania, to podczas pracy na komputerach może okazać się konieczne obniżenie poziomu światła.

Niektóre korytarze są wykorzystywane do nauki i nawet tutaj Menlo3 został użyty w związku ze swoim doskonałym oświetleniem zadaniowym. Przy skupieniu uwagi na oszczędnościach energii i na spójnym architektonicznie wyglądzie, Menlo3 był również wybrany do renowacji obecnych sal lekcyjnych. Wymiana została przeprowadzona „jeden do jednego”, co ułatwia porównanie różnic. W tej części szkoły zużycie energii zostało obniżone o 50%, natomiast w okresie letnim, kiedy system sterowania ściemni światło lub je nawet wyłączy, o ile sztuczne oświetlenie nie będzie o danej porze potrzebne, spodziewamy się oszczędności w okolicach 70%,

Sterownik Sensa daje użytkownikowi elastyczność, której potrzebuje, zaczynając od wysokiego poziomu natężenia światła, które zwiększa energię i zaangażowanie podczas typowego nauczania, po niższe poziomy potrzebne podczas pracy na komputerach.